Prešiel som si rôznymi zamestnaniami, podnikám a nie raz som pracoval aj na menších zákazkách pre konkrétnych ľudí. Veľmi nerád hovorím, že na Slovensku je to zlé, no v tomto smere som sa presvedčil, že my Slováci naozaj máme isté rezervy. Niekoľko rokov som pracoval aj v Čechách a môžem povedať, že prístup zamestnávateľov, je diametrálne rozdielny, bohužiaľ v pozitívnom slova zmysle.
Uvediem len jeden malý príklad. Raz som pracoval na videu. Dotyčný mi dodal materiál a ja som ho mal len zostrihať. Na začiatku som mu poslal mail s množstvom otázok, aby sme mali obaja jasno v tom, čo idem robiť a čo dotyčný chce. Ja si veľmi rád vec vysvetlím hneď pri začatí práce. Asi každý uzná, že je to najlepší spôsob, pretože sa tak vyhnete nedorozumeniam. Tento pán, mi napísal dve strohé vety v zmysle, že chce video, ktorú bude zostrihané. Fajn, už mi bolo jasné, že to nebude ideálna spolupráca. Potreboval som však peniaze, tak čert ho ber. Skončilo sa to presne, ako som predpokladal. Dotyčný mi dal video prerobiť asi desaťkrát a nakoniec odmietal zaplatiť. Toto je prístup, na ktorý by ste ako zadávateľ akejkoľvek práce, mali zabudnúť.
Druhý zážitok bol v zamestnaní, kde som pracoval na trvalý pracovný pomer. Môj šéf na porade povedal, že som svoju prácu (išlo taktiež o video), spracoval zle, takže mi za to dáva pokutu dvadsať eur. Po porade som k nemu prišiel a opýtal sa, čo presne bolo na mojej práci zle, pretože na porade nezaznela ani jedna konkrétna vec. Odbil ma so slovami, že sa k tomu už nebude vyjadrovať. To je druhá rada. Ak svojich zamestnancov za niečo skritizujete, musíte im vysvetliť, čo presne neurobili podľa vašich predstáv. Ak tak neurobíte, tak sa v budúcnosť chybám vyvarujú len veľmi ťažko.
Poslednou vecou, ktorú by som vám, ako šéfom, naozaj vrelo poradil, je to, že by ste za odvedenú prácu ľudí mali platiť a navyše včas. Ľudia pracujú preto, aby dostali zaplatené. Ak teda dostanete zákazku alebo máte hotovú prácu, ktorú ste potrebovali, je vašou psou povinnosťou zaplatiť včas.